torsdag 16 februari 2012

Många vill ha ett lättare liv!

Igår startade vår kom i form-grupp "Lättare liv". Vi är så glada att så många kom dit och det ska bli spännande och intressant att vara med på den här resan! Och, förstås, en riktig utmaning... Som hemläxa till nästa tillfälle har vi att formulera ett (eller flera) mål, som ska följas upp i slutet av våren, samt att under en veckas tid skriva upp allt vi äter. Just det. Allt. För mig blir det hyfsat enkelt - hoppas jag - eftersom jag inte brukar småäta så mycket, mitt problem är snarare att jag äter alldeles för mycket då jag väl gör det. Men ändå. Och inte bara vad vi äter utan även hur mycket vi rör på oss och hur vi sover.

Många i gruppen var intresserade av mattips och det fanns önskemål på att starta en matlagningscirkel, i första hand om matlagning för singlar. Hur som helst så kommer vi att förlägga en gruppträff (kanske avslutningen) i ett kök där vi tillsammans lagar någonting gott och nyttigt. Sedan så kommer vi förstås att dela ut massor av recept och andra mattips vid varje träff.

Jag lever med mina tre barn så det är inte så ofta jag lagar mat åt bara mig själv. Men ibland gör jag det förstås. Och oavsett om jag lagar mat åt familjen eller bara åt mig själv så vill jag i regel att det ska gå snabbt. Här kommer ett tips på god och nyttig snabbmat:

Tina en portionsbit lax i mikron och stek den i stekpannan (jag använder smör eller olivolja) Salta, peppra, krydda med det du gillar. Man kan pressa över lime eller citron och/eller vitlök. Nyttigt alltihop.
Ta en förpackning sallad, blanda med gurka, paprika, tomat, oliver, lite rödlök och någon ost (salladsost, mozzarella, feta). Häll över lite olivolja och krydda om du vill.
Klart! Salladen håller i kylen i minst ett par dagar. Och tröttnar man på lax så kan man ta kyckling istället. Kyckling kan faktiskt vara snabbmat: ta en file, skär den i mindre bitar och stek den i stekpanna. Ju mindre bitar du skär den i, desto snabbare går det förstås :-) Vill man ha sås till så går det bra det också, man behöver inte göra den själv, det finns massor med goda färdiga såser på burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar