onsdag 1 februari 2012

Maria gästbloggar!

En sak som faktiskt kan bidra till bättre hälsa kan vara att lyckas komma upp i tid på morgonen. Och det är verkligen ingen lätt sak för vissa av oss! Jag har den äran att presentera Maria, vår första gästbloggare, som berättar om hur hon med hjälp av "Bomben" faktiskt lyckas komma till liv om morgnarna:

SONIC BOMB – den ultimata räddningen för oss sjusovare!
Väck dig själv med Sonic Bomb!
"En tid tillbaka har mina sovvanor förändrats – jag har blivit en ”nattuggla”! Orsaken till det är främst datorns intåg i mina kvällsvanor, och det är då framförallt Facebook som jag har svårt att slita mig ifrån. Och det trots att en vanlig arbetsdag väntar dagen därpå… Det har skapat vissa problem – jag har helt enkelt börjat försova mig allt oftare.
 Ett tag fungerade det att ställa alla mina fyra väckarklockor på ringning – klockradion först på hög volym, därefter ett vanligt väckarur, sedan mina två mobiler med några minuters mellanrum. Men efter en tid hjälpte inte ens det arrangemanget – så, VAD gör man när alla dessa klockor har ringt och man ändå lugnt fortsätter att ”snusa kudde”, och vaknar först en eller två timmar senare?? Ja, själv blev jag i alla fall ganska förtvivlad! TILLS min räddning kom, genom mina hundars daghusse som lovade att ställa upp med telefonväckning åt mig! Så de dagar jag hade viktiga möten att gå på - och alltså absolut INTE FICK försova mig! - så slog han en signal och pratade en stund, tills han hörde att jag piggnat till och inte lade mig på andra sidan och somnade om igen… Men - i längden ville jag inte vara beroende av någon annan för att fixa mitt ”uppvaknande”, så när jag fick tips av en vän om en ”superväckarklocka” som skulle finnas på Teknikmagasinet, då tog jag chansen direkt. TÄNK om jag hittat en lösning på mina stora svårigheter med att flytta benen över sängkanten på morgnarna!
Med stor iver begav jag mig till den aktuella affären. Det visade sig att det fanns inte bara en väckarklocka med extra finesser för ”sjusovare”, utan ett par varianter. Den första jag fick titta på hade en ”propeller”, som lossade från själva klockan när alarmet gick – därefter flög den runt i rummet, dånande, tills man fick fatt i den och kunde få tyst på den. Med tanke på att jag har tre hundar som ligger och snusar på mitt sovrumsgolv, så tyckte jag inte att den här varianten var den bästa för mig; att jag – dödstrött - skulle fara runt och jaga en propeller i gryningen, snubblande fram över tre yrvakna hundar... ”NEJ!”, kände jag bara, på det sättet vill jag inte vakna upp till en ny dag! Men när expediten visade mig nästa klocka – då föll jag pladask! I beskrivningen till den ”Sonic Bomb”, som jag nu har hemma, stod att den skulle kunna väcka ”the deepest sleepers” (den ”djupast sovande”). Klockans alarm ljöd med högt ljud, blinkande lampor och, det läckraste tyckte jag, en vibrator som skulle läggas under kudden eller madrassen, vars viktiga uppgift var att ”skaka liv” i den sovande! Volymen och tonen gick dessutom att ställa in efter eget önskemål, utifrån hur ”häftigt uppvaknande” man ville ha.  Gälla toner på högsta volym för den som är i princip ”medvetslös” vid uppvaknandet… och lite lugnare varianter för den något mindre morgontrötta. Det kändes som att jag hittat en ny ”bästa vän” i den här ”bomben” – ”TACK, jag tar den!” sa jag och betalade glatt de 399:- som underverket kostade.
Resultatet är precis så bra som jag trodde att det skulle bli: Jag vaknar alltid av ”bombalarmet” vid inställd tid, fortsätter att vara vaken och slänger nöjd benen över sängkanten på morgonen. Ska erkänna att jag även har använt mig av ”snooze-funktionen” ibland, d.v.s. jag har valt att somna om i ytterligare 9 minuter innan ”bomben” har väckt mig igen. MEN - lägg märke till att jag då har valt att somna om, och det är en stor skillnad mot tidigare, då jag ofta stängde av alla mina väckarklockor utan att ens komma ihåg efteråt att jag stängt av dem! Alltså har jag gjort det i princip sovande…. Däremot, när ”bomben” väckt mig så har jag verkligen vaknat till ordentligt och sen har jag medvetet valt om jag ska tillåta mig ytterligare 9 minuters slumrande innan det oundvikliga uppstigandet ska ske, eller om jag ska kliva upp direkt. Det är just den skillnaden i vakenhetsgrad, som gjort att jag känner mig så trygg med ”bomben” – jag vet att jag vaknar och kan gå upp genast, om jag vill!
Mitt arbetsliv är tryggat, mina dagar är tryggade, tack vare den här ”bomben” som inte tillåter mig att stanna kvar i drömmens värld längre än jag själv bestämt kvällen innan (då jag ställde in underverket på önskad tid för väckning). Att jag, trots mina dåliga nattvanor, nu kan styra mig själv och vakna när jag egentligen vill gör att jag upplever en skön kontroll i tillvaron. Jag har helt enkelt blivit mera självständig och trygg när det gäller mina morgonvanor, och det tackar jag allra djupast ”bomben” för!"
Skrivet av ”sjusovaren” Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar